Istnieje wiele tego typu przykładów, które można by dodać do wyżej wymienionych. Choć te dwa wystarczająco dobrze ukazują, jak tragiczny w skutkach okazuje się brak uczciwości wobec klientów. Spadek sprzedaży, kary finansowe, utrata wartości firmy, to nie jedyne konsekwencje jakie ponoszą firmy. Najwyższą ceną jaką muszą zapłacić jest utrata uznania i szacunku. Utrata wiarygodności. A to czasami może skończyć się nawet zamknięciem biznesu.

Biorąc pod uwagę opisane przykłady trudno było by przyznać wymienionym firmom Certyfikat Super Firma Godna Polecenia. Certyfikat jest bowiem nagrodą dla przedsiębiorcy za profesjonalizm w biznesie, i jako takie świadectwo ma za zadanie umacniać go w tym, jego i jego pozycję na rynku.

Grupa Volkswagena miała przynajmniej odwagę przyznać się i ponieść konsekwencje finansowe napraw, co warto jednak odnotować.

Konsekwencje ?

15 kwietnia 2019 roku minęła 30 rocznica tragedii na stadionie piłkarskim Hillsborough w Sheffield, o której przypomniał nam Przemysław Rudzki w „Przeglądzie Sportowym” (wydanie elektroniczne z dnia 15.04.2019r., link poniżej). Na stadionie zginęło wówczas 96 osób. W wyniku przepełnienia jednego z sektorów, pod wpływem napierającej masy ludzi, zawaliła się bariera oddzielająca trybuny od boiska. Większość ofiar została zaduszona lub zadeptana. Mecz przerwano po 6 minutach.

Winą za wszystko obarczono fanów !

Głównym oskarżycielem był dziennik „The Sun”. Opinia jaką wydał, okazała się zaważyć na całej reputacji gazety. Wydawca nie chciał uwzględnić faktu, że stan techniczny stadionu zdecydowanie odbiegał od wymaganych zasad bezpieczeństwa (nieważny od 10 lat certyfikat), a umieszczenie zbyt dużej liczby kibiców na małej trybunie, było skrajną nieodpowiedzialnością ze strony organizatora. Dziennik opisał kibiców, jako głównych winowajców tragedii z 15 kwietnia, i trwając przy tym, po dziś dzień traci 15 milionów funtów rocznie z powodu bojkotu ze strony mieszkańców Liverpoolu. Pogarda dla tabloidu oraz manifestacji solidarności dla rodzin poszkodowanych, które trwają już tyle lat doprowadziły do tego, że „The Sun” został doszczętnie skompromitowany na skalę światową.

 

A czy wszyscy pamiętają aferę „Dieselgate” ?

Był to proceder podobny w skutkach. Burza na rynku motoryzacyjnym rozpętała się po tym, gdy na jaw wyszedł fakt, iż w samochodach z Grupy Volkswagena montowano silniki, których oprogramowanie zaniżało wyniki testów emisji spalin. Automatycznie po wybuchu afery, wartość akcji koncernu spadła o 1/3. W ramach naprawy problemów dotyczących emisji spalin, Grupa Volkswagena musiała rozpocząć akcje serwisowe wszystkich pojazdów, których ten problem dotyczył. Koszty naprawcze wynosiły ponad 7 miliardów dolarów- taką ceną musiał zapłacić koncern za brak rzetelności wobec klientów.

Czytelnicy mają już chyba wyrobione zdanie na temat sposobu działania wspomnianego wydawcy i producenta samochodów.

Spadek sprzedaży w Grupie Volkswagena, czy utrata czytelników w przypadku „The Sun”, powinna być przestrogą dla wszystkich tych, którym w głowie rodzi się pomysł nieuczciwego zagrania. Wszelkie działania, prowadzone wbrew zasadom etyki biznesowej, nie mają racji bytu w świecie uczciwego i efektywnego biznesu.

Zbrodnia i kara, czyli o tym jak rynek potrafi ukarać przedsiębiorcę. *)

17 maja 2019

Organizatorem Programu SUPER FIRMA jest:

One Man Business Solutions

ul. Szczęśliwicka 35/47, 02-353 Warszawa

NIP: 5261517101

tel: +48 513 013 530

e-mail: kontakt@superfirmapl.pl

Organizatorem Programu SUPER FIRMA jest:

One Man Business Solutions

ul. Szczęśliwicka 35/47, 02-353 Warszawa

NIP: 5261517101

tel: +48 513 013 530

e-mail: kontakt@superfirmapl.pl

© One Man Business Solutions 2018/2019